måndag 3 januari 2011

Redan uppsatsångest

Jag har en utomordentligt bra handledare inför min C-uppsats som jag då och då skickar idéer till om vad jag ska skriva om. Jag valde honom för att jag vet att han är hård och kan driva mig till att prestera något bra. Men nu känns det som om jag har fastnat i något hjul. Jag orkar inte riktigt hålla fast vid något ämne och hoppar än hit, än dit. Det som intresserar mig är lärares relationer till elever, "syndabockstänkandet", en förbättring av matematikundervisning.. men där sitter jag fast. Hur ska jag hitta ett relevant ämne som ingen annan har forskat om? Det är det jag vill. Och det viktigaste.. jag måste komma fram till en forskningsfråga vilket inte är det lättaste.

Tänka fritt är stort men tänka rätt är större

6 kommentarer:

  1. Ska man kommentera ska man ju gärna komma med något fyndigt, som t.ex. en bra forskningsfråga men det kan inte jag komma på. Men en test om det går att skicka en kommentar är det i alla fall.
    Kram K-A

    SvaraRadera
  2. Det går så bra så att kommentera ändå! Kram

    SvaraRadera
  3. Syndabockstänkandet... Vad är det för ngt? Låter inte alls bra.. Om det existerar så är det säkert ett jättebra ämne för en uppsats. Frågan blir ju isf : Hur kan man identifiera att man är på väg in i ett sådant tänkande och vad kan man då göra för att undvika det? Det undrar i alla fall jag:-)

    SvaraRadera
  4. Syndabockstänkandet finns nog överallt i samhället. Jag var nog lite snabb när jag skrev ut mina intressen. Jag förstår att man inte vet vad jag menar. Om jag förklarar det så här. Jag gillar inte Björklunds politik när han lägger över skulden på eleverna och sorterar ut dem innan de har fått en chans i sitt vuxna liv. I skolan har det blivit mer och mer regler istället för att gå till kärnan i problemet. Och dessa regler antagligen för att lösa tillfälliga problem. Lärarna vill gott men har kanske inte redskapen. Jag själv upplever att det går inte att lösa en skolas problem på detta sätt utan det krävs andra insatser som t.ex. mindre klasser- fler lärare. Elever kommer i kläm och vissa gör revolt. Va gör man då? Jo, placerar "bråkstakarna" för sig själv och de "duktiga" för sig själv. Det är klart att de känner sig undanskuffade men samtidigt medvetna om varför. Jag tror att man kan utnyttja gruppen annorlunda. Därför satte jag "syndabockstänkandet" som ett begrepp för mina tankar. Bra att du frågade.

    SvaraRadera
  5. Kränkande särbehandling förekommer både i skolan såväl som på andra arbetsplatser. Det finns säkerligen massa processer som är dolda, tabubelagda samt skrämmande att se och tala om som en nyfiken student skulle kunna sätta fingert på. Förslag på fråga: Hur praktiseras handlingsplanerna för kränkande särbehandling i skolorna, Hur ser processen ut och vilken effekt har dem?
    / Nyfiken forskare

    SvaraRadera
  6. Tack för förklaringen Jessi. Jag håller helt med dig. Att ha system där man blir utvald till syndabock eller plugghäst med för den delen.. är oerhört korkat!.

    SvaraRadera