tisdag 25 januari 2011

TV-tittandets konsekvenser

Jag har läst Göran Brantes (2008) avhandling om "Lärare av idag" vilken jag rekommenderar starkt. I den innehåller mycket om hur lärares vardag ser ut och anledningar till att skolan är som den är. jag tänkte inte återge den här, men jag tänkte beskriva televisionens påverkan på människan. Jag har tyckt att det är något fel med samhället som jag kopplar till tv:n, och denna forsknig besvarade mina tankar. Felet jag har känt är att barn och vuxna idag inte umgås på samma sätt. "Det var bättre förr"! ;

Jag har valt att direkt citera meningarna, med viss ändring av vissa (högskoleskadad)

Televisionen privatiserar människors liv. Det minskar människors privata och samhälleliga engagemang, vilken i sin tur har lett till ett minskat förtroende melllan människor. Detta är stigande för varje generation. TV-tittandet har medfört passivitet. Det finns belägg för att det ökar risken för ADHD. Dataspel och TV-tittande leder till att barn och ungdomar är oroliga, okoncentrerade och kroniskt trötta i skolan. De kan känna en känsla av meningslöshet och nedstämdhet. Detta medför att ensamhet och olusthet ökar bland människor.

Vi hör talas om aggressivare elever, bokstavsbarn och att individualiseringen breder ut sig i skola och samhälle.

Jag kommer verkligen att dra ner på TV:tittandet här hemma, för jag vill inte utsätta mina barn för att uppleva dessa konsekvenser som att få svårare i skolan och en känsla av ensamhet och olust. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli orolig över hur TV:n påverkar samhället med att den privatiserar och individualiserar människan. Hur ska man hindra det??

Jag vill avsluta med att säga att detta endast var en liten del av avhandlingen. Den handlar om så mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar